Dziś mamy przyjemność zaprezentować E30stke Janka.
E30stka w wersji nadwoziowej 2D, czyli Coupe, model 335i !
W roku 2006 auto zostało sprowadzone z Monachium do Polski. Z „wypasu” w nim nic nie było – totalny golas.
W latach od, 2006 do 2008 gdy auto było jeszcze w posiadaniu poprzedniego właściciela E30stka została poddana następującym modyfikacją:
– swap silnika z M40B16 na M42B18
– wspomaganie
– fotele Sportsitze
– elektryczne szyby
– elektryczne lusterka.
– radio Sony, cztery głośniki Blaupunkt, tweetery w lusterkach
– xenon 4300k
– bilsteiny B4
– sprężyny Reuter Motorsport 40/40
– felgi MIM 15′
Janek jak to każdy facet, BMW chciał mieć od dziecka. To było Jego marzenie. Forum BMW-e30.PL i portale aukcyjne przeglądał bardzo długo przed kupnem, ale jako student nie było Go stać na takie auto. E30stkę kupił pod koniec wakacji 2008 za pieniądze zarobione na budowie.
Auto było kupione z przeznaczeniem: pierwsze auto, na co dzień do dojazdów do szkoły. Zima 2008/2009 to ostatnia zima, kiedy Jego E30 widziało śnieg. Zarażony „chorobą” E30 podjął decyzję o „drobnych” modyfikacjach.
Nastał rok 2009 Janek poddał renowacji całe zawieszenie. Wymienione zostało:
Przód:
– wahacze ze sworzniami
– poduszki amortyzatorów
– drążki kierownicze
– łączniki stabilizatora
– tuleje wahaczy
– gumy stabilizatora
– sprężyny
– dolne i górne gumy sprężyny
– śrubki, podkładki, osłony
– odrestaurowanie zacisków (piaskowanie, malowanie, nowe elementy montażowe)
– sprężyny Weitec -40
Tył:
– piaskowanie i malowanie wahaczy i belki
– nowe łożyska SKF
– odrestaurowanie zacisków (piaskowanie, malowanie proszkiem, nowe elementy montażowe)
– nowe klocki, szczęki, tarcze
– zamontowany stabilizator + łączniki + gumy
– tuleje belki
– tuleje wahacza
– nowe przewody hamulcowe
– nowe linki ręcznego
– sprężyny Weitec -40
Dodatkowo autko zostało doposażone w następujące fanty:
– felgi BK Racing wzór Alpina 17/8”
– rozpórki przód i tył by nakrętka
– centralny zamek
– elektrycznie uchylane tylne szyby
– elektryczny szyberdach
– czarna podsufitka M-Technic 2
– kierownica Momo Corse 32mm
Dodatkowo przerobione zostały przednie lampy na Blach Hella oraz założona czarna nerka. I aby poprawić wygląd zewnętrzny poprawiono zostały drobne niedociągnięcia na elementach karoserii takie jak: malowanie maski (wgniot), klapy (wgniot), lusterek (wyblakłe) i dwóch błotników (purchelki na błotniku i wgniot).
Miłym epizodem z życiu E30 pod rządami Janka była sesja w kwietniowym wydaniu BMW Trends (E30stka pozowała z Cabrio Jackx’a)
W roku 2010 nastąpiło to, co prędzej czy później musiało się stać, Janek doszedł do wniosku, że jak ma E30 to i RSy też myszą być.
A więc na przód:
BBS RS022 8″x16″ ET24 4×100 (konwersja z 5×120) otw. centr. 72,5
Opony: Continental Sport Contact 195/45
Tył:
BBS RS022 9×16 ET24 4×100 (konwersja z 5×120) otw. centr. 72,5
Opony: Pirelli PZERO NERO 215/40
Na felgach nie skończyły się modyfikacje. W aucie wymienione zostały:
– amortyzatory przód i tył TaTechnix
– sprężyny przód TaTechnix -60
– sprężyny tył TaTechnix -75 od compacta e36
Ale to wszystko było dla Janka mało on chciał więcej i więcej, więc dołożył w pełni odrestaurowany przed malowaniem pakiet M-Technic 2. Oczywiście nie mogło być żadnych kompromisów przy montażu i pakiet aero MT2 został zamontowany na oryginalnych spinkach, które to były wpinane w otwory wiercone przy pomocy oryginalnych szablonów, krótko mówiąc „nie ma lipy”.
Rok 2011 nie przyniósł żadnych zmian w wyglądzie jak i w jego wyposażeniu auta. Janek knuł, co tu zrobić, aby spełnić swoje kolejne marzenie. Marzenie, którym było mieć pod maska rzędową 6stke. Ale ten, kto zna Janka mógł się domyślać, że nie chodzi tu o byłe, jaką jednostkę napędową. Jankowi śniła się po nocach 6stka tzw. „Big six”, czyli duża szóstka, mianowana symbolem M30B35. Poszukiwania odpowiedniego serca dla E30stki zajęły nieco czasu i efektem był zakup silnik na E32.
Natomiast w chwilach wolnych w planowaniu, co tu zrobić z E30stka Janek spędzał tak:
Sam swap na M30B35 został wykonany w 2012 roku groupeaie.pl a przy tej okazji zostały wymienione:
– miska olejowa
– uszczelka miski (nowa oryginał)
– olej i filtr oleju
– filtr powietrza i obudowa filtra powietrza
– płyn chłodzący
– płyn w układzie wspomagania
– przepustnica z elektronicznej na mechaniczną
– guma przepustnicy 1 (nowa oryginał)
– guma przepustnicy 2 (nowa oryginał)
– guma przepustnicy 3 (nowa oryginał)
– guma przepustnicy 4 (nowa oryginał)
– przewód termostatu (nowy oryginał)
– uchwyt linki (nowy oryginał)
– silniczek krokowy
– nowa chłodnica wody oraz mocowania + wentylator
– tłumiki środkowe, tłumik końcowy, obejmy – nowe
– paski klinowe – nowe
– kość licznika 6 cylindrów
– instalacja silnika
– wybierak plus wał
– obudowa mocowanie plusa – nowa
– poduszki pod silnik – nowe
– przewód wysokiego napięcia – nowy
– kopułka + palec (nowa oryginał)
– osłona kopułki (nowa oryginał)
Dodatkowo zamontowano:
– OBC1
– sprężyny przód -75 FK
– kierownicę M-Technic 2 w stanie wzorowym 🙂
– gałkę zmiany biegów nową M-Technic 2 (nowa oryginał z ASO :))
– lusterko wsteczne M-Technic 2 z podświetleniem
– wlot na chłodnicę oleju nowy z ASO
– tunele chłodzące tarcze M-Technic 2
W dowodzie rejestracyjnym dokonano zmian na nową moc, pojemność oraz zmieniono oznaczenie modelu na BMW 335i (opis jak to zrobić znajduje się na Forum)
Planów, co do auta w Janka głowie nie brakuje, ale jak to mówi „wszystko w swoim czasie”.
Nam pozostaje tylko cieszyć si widokiem tak pięknie utrzymanej E30 w i czekać na kolejne zmiany w aucie, a z tego, co do tej pozy można było obejrzeć możemy być pewnie, że będzie grubo.